.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
كشف دهكده 8 هزار ساله در مازندران

دهكده كوچكي متعلق به دوره نوسنگي و هشت هزار سال پيش در پي تعيين حريم و گمانه‌زني چوق تپه در استان مازندران شناسايي و كشف شد.
آثار سنگي كشف شده متعلق به زماني است كه هنوز كشاورزي در دشت شكل نگرفته و انسان‌ها براي بقاي خود از شكار يا گياهان وحشي منطقه استفاده مي‌كردند.

به گزارش شمال نیوز به نقل از ميراث خبر، اين آثار زماني كشف شد كه باستان‌شناسان در حال گمانه‌زني براي تعيين حريم چوق‌تپه بودند. علي ماه‌فروزي، سرپرست هيات كاوش در چوق تپه مازندران گفت: «كاوش‌ها منجر به شناسايي ابزار سنگي متعلق به دوره نوسنگي (حدود هزاره ششم پيش از ميلاد) شد كه نشان مي‌دهد در آن زمان از اين منطقه براي سكونت موقت استفاده مي‌شد.»

او افزود: «مطالعات بعدي و جمع‌آوري سفال‌هاي سطحي، ما را با نوعي سفال دوره آغاز سفال‌گري مواجه كرد كه هنوز چرخ سفال‌گري اختراع نشده بود و به همين علت سفال‌هاي زمخت و بد پختي بوده‌اند. سفال‌هاي كشف شده بسيار خشن و نا مرغوب هستند و رنگ‌هاي قهوه‌اي و كرم مايل به نخودي دارند.»

به گفته او در حين تعيين حريم تپه، بقاياي ديواري به طول دو متر و عرض 70 سانتي متر به صورت خشتي و چينه‌اي كشف شد و آشكار كرد كه روي تپه استقرارهاي نسبتا دائمي نيز شكل گرفته بوده است.

باستان‌شناسان احتمال مي‌دهند آنچه به عنوان دهكده در چوق تپه مورد شناسايي قرار گرفته احتمالا به پيش از دوره كشاورزي مربوط مي‌شود اما كشف اين موضوع نياز به تداوم كاوش‌هاي باستان‌شناسي روي اين تپه پيش از تاريخي دارد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.821 seconds.